Slaap Kindje Slaap bestaat 20 jaar! NU €50 korting op alle kindermatrassen

Kindermatrassen voor een veilige en gezonde nachtrust

Voor informatie bel: 070 338 70 10
Bezoek de website van Royal Health Foam

3 slaapmethodes om je kind goed en gemakkelijk te laten slapen

Een van de grootste uitdaging voor kersverse ouders is je pasgeboren kindje te laten slapen. Hoe doe je dit het beste en wat is de beste tijd om je baby naar bed te brengen. De meningen zijn behoorlijk verdeeld als het gaat om hoe laat en hoe je dit het beste doet. Hieronder vindt je drie bekende methodes.

De slaapmethode van Kim West

Bij de methode van Kim West laat je jouw kindje niet alleen huilen en blijf je als ouder in de buurt. De start van methode doe je vanaf zes maanden en is er op gericht dat de ouders (in ieder geval één ouder) in de buurt blijft. Als het kindje in de wieg ligt ga je ernaast zitten en stel je jouw kindje gerust door middel van je stem. Dit doe je een paar nachten achter elkaar. Hierna zet je jouw stoel een stukje van de wieg vandaan en blijft door middel van je stem je kindje gerust stellen. Je zet de stoel hierna steeds een stukje verder bij het bedje vandaan tot het punt dat je buiten de slaapkamer bent gekomen. Op deze manier raakt jouw kindje vertrouwd met het feit dat je toch in de buurt bent. Dit hele proces gaat heel rustig en langzaam zodat jouw kindje zich gerust voelt.

De slaapmethode van Richard Ferber

De inslaap methode van Richard Ferber behoort tot een van de meest populaire manieren om een baby rustig te laten inslapen. Met deze slaapmethode begin je als jouw kindje tussen de drie en vijf maanden oud is. Je begint met jouw kindje eerst vijf minuten te laten huilen. Na vijf minuten kom je de slaapkamer weer in en stel je jouw kindje weer gerust zonder deze in je armen te nemen. Na vijf minuten verlaat je de slaapkamer en wacht dan ongeveer tien minuten tot je baby gestopt is met huilen. Dan ga je de slaapkamer weer in om je kindje te kalmeren. Let op; het is absoluut niet de bedoeling dat je jouw kindje oppakt. Hierna ga je steeds de wachttijd verlengen tot vijftien minuten. De volgende nacht herhaal je hetzelfde slaapschema met het enige verschil dat je start met tien minuten en dan opbouwt naar twintig minuten wachten. De daaropvolgende derde nacht begin je met vijftien minuten en bouw je dit op naar vijfentwintig minuten. Je blijft dit doen totdat je baby zichzelf tot rust brengt en jullie allemaal heerlijk kunnen gaan slapen.

De slaapmethode van dokter Weissbluth

De methode van Marc Weissbluth is dat je direct moet starten met een goed inslaappatroon. Het belangrijkste aspect van deze methode is dat je jouw kindje al moet laten slapen voordat het echt vermoeid is. Als een kind oververmoeid raakt kan het zichzelf niet meer goed tot rust brengen waardoor het inslapen veel lastiger is. Als je de signalen van vermoeidheid ziet moet je direct tot actie overgaan en je kindje naar bed brengen. De signalen van vermoeidheid zijn minder glimlachen, een gebrek aan concentratie, minder betrokkenheid en drukte. Op het moment dat je dit waarneemt breng je jouw kindje in slaap op de normale manieren zoals zachtjes wiegen of zingen.

Oké, een goede vierde methode; zelf er lekker bij gaan liggen

Een manier die ook erg goed werkt is zelf bij je kindje gaan liggen en wachten tot je kindje in slaap valt. Je kunt ook een verhaaltje vertellen en na het verhaaltje samen in slaapvallen waarbij je dan natuurlijk wakker blijft. Zodra je kindje slaapt verlaat je zachtjes het bed en de slaapkamer zonder dat je kindje hiervan wakker wordt. Je kindje bij jezelf in bed leggen werkt het beste. Op deze manier krijgt je kindje alle geborgenheid die het verdient en zal het rustig slapen. Ook werkt het bij de ouders in bed slapen altijd goed in verband met voeden. Je hoeft immers zelf het bed niet meer uit waardoor jouw nachten een stuk minder gebroken zullen zijn.

Hier nog een paar tips bij in- en doorslaapproblemen:

Als je kind last heeft van opkomend zuur of van darmkrampen, dan kan het helpen om het bedje een beetje schuin te zetten. Zet het hoofdeinde dan ongeveer een 5 cm hoger. Als je kindje net in bed ligt is het beter gewoon lawaai te maken en ga dus zeker niet op je tenen door het huis lopen. Juist een beetje ‘ruis’ helpt baby’s om in slaap te vallen. Maak je vooral de eerste weken niet te druk over het slapen gaan. Zorg voor een goed bed en matras zodat de basisvoorwaarden voor een goede nachtrust aanwezig zijn. De eerste weken zijn altijd chaotisch. Geef je hier gewoon aan over en laat iedereen gewoon even lekker wennen. Het zal echt niet zo zijn dat je baby ‘ineens altijd’ slecht slaapt omdat je hem de eerste weken meer bij je hebt gehouden. Slaaptrainingen zijn al helemaal niet aan de orde in de eerste zes maanden, goede slaapgewoontes opbouwen wel. Kijk en luister goed naar je kindje, als het goed is vertelt hij/zij je alles.

View Mobile / Standard