Slaap Kindje Slaap bestaat 20 jaar! NU €50 korting op alle kindermatrassen

Kindermatrassen voor een veilige en gezonde nachtrust

Voor informatie bel: 070 338 70 10
Bezoek de website van Royal Health Foam

Slapeloosheid bij kinderen

Baby’s en slaapproblemen

Bij baby’s komen vaak slaapproblemen voor. Baby’s hebben in het begin, vooral vlak na de geboorte, nog geen besef van het natuurlijk dag- en nachtritme, waardoor zij zowel overdag als 's nachts veel en vaak wakker zullen zijn. Na verloop van de tijd, meestal na de eerste maanden, ontstaat er een verschuiving in dit ritme, waardoor baby's 's nachts vaker slapen en overdag meer wakker zullen zijn. De meeste baby’s (ongeveer 70%) slapen wanneer zij drie maanden oud zijn 's nachts zo'n vijf uur achter elkaar door. De ene baby heeft dit ritme echter sneller te pakken dan de andere baby. De meest voorkomende slaapproblemen bij baby’s zijn lichamelijke klachten zoals middenoorontsteking en verkeerde gewoontes rondom het slapen gaan. Vaak zijn ouders geneigd om hun baby, zodra deze 's nachts wakker wordt en begint te huilen, te gaan voeden. Voor de een werkt dit goed maar voor de ander niet. Het direct voeden bij het wakker kan er voor zorgen dat de baby vroeger wakker zal worden door honger. Het helpt om het tijdstip van de eerste voeding langzaamaan te verschuiven waardoor de baby met de tijd steeds later wakker zal gaan worden.

Baby's en slaapproblemen

Ook kunnen middagdutjes de oorzaak vormen van slaapproblemen bij baby’s en jonge kinderen. De tijd die het kind overdag slaapt wordt immers afgesnoept van de nachtelijke slaapbehoefte. Hoewel middagdutjes zeker aan te raden zijn

Vaak wordt het advies "gewoon laten huilen" gegeven maar dit is in mijn optiek niet aan te raden. Wel als het even 5 of 10 minuten huilt maar niet als het maar blijft huilen. Door te huilen roept het kindje eigenlijk de ouders.

In- en doorslaapproblemen bij kinderen

Slaapproblemen bij kinderen komen vaak voor. De gevolgen zijn vaak dat kinderen niet meer naar bed willen en dat het naar bed gaan een drama met zich meebrengt. Slaapproblemen bij kinderen uiten zich in verschillende vormen zoals niet in kunnen slapen, niet door kunnen slapen na wakker worden. Vaak maken ouders zich zorgen als hun kind met slaapproblemen kampt daarnaast is het vaak ook heel vervelend voor het hele gezin. Broertjes en zusjes gaan er vaak ook onder lijden doordat deze ook wakker worden.

In- en doorslaapproblemen bij kinderen

“Mijn kind wil niet naar bed" of "mijn kind slaapt niet of nauwelijks" zijn dan ook vaak uitspraken van ouders die een kind met een slaapprobleem hebben. In veel gevallen zijn slaapproblemen bij kinderen te wijten aan regeldagen, een ontwikkelingsconflict of groeispurt. Meestal zijn dergelijke slaapproblemen van voorbijgaande aard en verdwijnen deze vanzelf als het kind door deze ontwikkelingsfase heen is.

Als een kind in- of doorslaapproblemen heeft, is het van belang de oorzaak van het slaapprobleem zo snel mogelijk te achterhalen en voor een oplossing te zorgen. Een belangrijk onderdeel van een behandeling tegen in- en doorslaapproblemen bij kinderen is dat je zelf, als ouder, uitvindt waardoor het kinderslaapprobleem kan zijn ontstaan. Dit wordt psych-educatie genoemd. Het is namelijk belangrijk dat de ouders bijvoorbeeld weten dat het slapen en waken van het kind geregeld wordt door de biologische klok mede bepaald wordt door de afwisseling tussen licht en donker. Het is hierdoor bijvoorbeeld belangrijk dat het kind in een donkere, stille slaapkamer slaapt. Zorg dus voor gordijnen die zo mijn mogelijk licht doorlaten.

Maar naast biologische factoren kunnen ook psychische factoren een rol spelen bij kinderslaapproblemen. Je kind bijvoorbeeld voor straf naar bed sturen is zeker niet verstandig. Je kind kan de slaapkamer dan gaan associëren met een nare ervaring waardoor er juist spanningen ontstaan om naar bed te gaan. En voor inslapen en doorslapen is het van belang om juist ontspannen te zijn in plaats van gespannen. Je kind moet zich op zijn of haar slaapkamer juist veilig en ontspannen voelen. Daarnaast is regelmaat ook erg belangrijk. U kunt bijvoorbeeld vaste gewoontes rondom het naar bed gaan creëren waardoor het voor het kind gemakkelijker wordt om te gaan slapen. Houdt deze vaste gewoontes rondom het naar bed gaan ook in de weekeinden en in de vakanties vast anders loopt je de kans dat de slaapproblemen weer gaan spelen en moet je weer van voren af aan beginnen.

Hou vast aan slaapgewoontes om slaapproblemen te voorkomen

Tips bij slapeloosheid bij kinderen

Deze tips kunnen helpen slaapproblemen bij kinderen te voorkomen en te verhelpen. Tevens kunnen ze helpen om een goed slaapritme bij je kind te ontwikkelen:

  • Zorg voor een vast (inslaap) ritueel bij het slapen gaan en doe alles in dezelfde volgorde zoals eerst de pyjama aan, daarna tanden poetsen, verhaaltje vertellen en daarna een liedje zingen. Door een vast inslaapritueel weet je kindje dat het tijd is om te gaan slapen. Wijk zo min mogelijk af van het inslaapritueel.
  • Leer je kindje dat een bed alleen bedoeld is om te slapen en dus niet om op te spelen. Laat je kindje dus geen spelletjes spelen op het bed.
  • Vaak is een kindje bang om te slapen of bang van het donker waardoor het niet goed kan inslapen. Neem de angsten serieus en zoek samen naar een manier om de angst weg te nemen, jaag bijvoorbeeld samen de monsters weg en laat een lichtje branden.
View Mobile / Standard